Nuffnang Ads

the sibs (;


Tuesday, March 01, 2011

Ukiran Cinta

Bismillah ,

Ukiran Cinta, tajuk yang akan aku publish pada orang ramai, tajuk novel pertama aku. Terima kasih si Dia. Moga tenang dan mendapat hidayah dan pertunjuk. Ukiran Cinta sebagaimana cinta itu diukir dengan kata-kata manis bila sesebuah pasangan itu saling mencintai antara satu sama lain. Kan? Dalam kehidupan kena banyak sangat bersabar, terutama untuk berpasangan. Ahh! Allah uji macam-macam sebelum menjadikan kita yang hidup dalam keredhaanNya. Mencari Cinta Allah, dan Allah letakkan kita keseorangan hingga dia temukan kita dengan orang yang betul-betul jadi pilihan kita sampai syurga. Sunyi sangat bila takda siapa yang teman hati dan jiwa kita, kan? selain Allah, manusia perlu mencari cinta sesama sendiri. Allah uji untuk ketabahan, kesabaran,kesetiaan, keimanan seseorang itu. Ya Allah! Bantu lah kami mencari kebahagian di dunia dan di akhirat.

Bila perempuan itu mencintai lelaki itu, dia cuba untuk rasa kebahagian dari lelaki itu. Dan bila lelaki itu melepaskan perempuan itu, perempuan itu akan kecewa dengan seribu tanda soal. Ahh, sedihnya rasa. Sayu rasanya, sebak dada. Itu tandanya Allah uji kesabaran seorang wanita apabila dia sedang dilamun cinta. Orang kata bila hati sudah sayang, cantumkan supaya menjadi hati yang bersatu. Dan bila perasaan seperti mana semua orang ada itu lahir, maka Cinta itu akan tiba. Dan saat mereka saling memerlukan, akan ada ombak yang akan melanda pada mereka. Ombak itu ibarat Dugaan yang datang dari Nya, dan semua akan digantikan dengan yang baru. Hadiah yang baru dari Allah. Subhanallah. Bila sesebuah pasangan itu sedang melalui saat duka, mereka hanya mampu untuk mengeluarkan air mata dan menitis di pipi. Yang hanya mereka mampu lakukan hanya dengan memutuskan ikatan yang belum sah. Saat itu juga, masing-masing akan membuat keputusan sendiri. Dan apabila cinta itu berhenti dipersimpangan, maka mereka akan memilih sama ada untuk putus selamanya atau sementara. Jodoh ditangan tuhan. Dan apabila kita mencitai seseorang, kita lepaskan dia pergi. Biar dia pergi jauh. Jauh mana pun, tapi kalau sudah ditakdirkan dengan orang yang dia suka, dia akan kembali pada orang yang dia suka. Susah kah nak cari cinta? Cinta itu berat tanggungjawab nya kan? dalam cinta kena bersabarkan? Untuk kaum hawa, sabar ya~ kalau nangis,nanti hati sakit. Jangan sedih ya. Lelaki memang diciptakan oleh Allah dengan hati yang terlalu keras. Ciptaan Allah itu sempurna. Sebab itu Allah hadiahkan Hawa pada Adam untuk mengetahui hati hawa, betapa lembutnya seperti kain sutera yang sangat halus.

Okay, entry post kali ni agak 'sad' sebab jiwa aku sendiri telah ditenggelami oleh ombak yang sangat besar. Hanyut pada perasaan sendiri. Hanyut dengan fikiran negative, tapi semua ni ajar aku untuk jadi lebih tabah dan sabar bila ada cabaran hidup. Kalau takda cabaran, mesti sunyi. Face the challenges with smile and strong! semua orang mesti boleh tabahkan? :)

Pelangi itu indah, Hujan itu nikmat.
Pengalaman itu duka, kenangan itu indah,
Suka itu sihat, Duka itu sakit.
Dan dalam suka ada duka,
Dalam bahagia ada keperitan.

Harap semua boleh senyum :)

No comments:

Post a Comment