Nuffnang Ads

the sibs (;


Tuesday, September 20, 2011

Khat Kufi.

Bismillah,

hehe, okay, sudah maghrib. Apa pun tak boleh~ Khat kufi adalah salah satu assignments yang perlu aku siapkan selama bulan 9 dan 10 ni. Dan harus di hantar pada bulan 10, Ouh tidak. Bagi aku, Khat kufi adalah Khat yang paling memeningkan dengan kiraan, arghh! Takpe, tapi nampak best lah. Sebab banyak kena buat, kitaorang kena hasilkan projek yang sangat gempak KHAS untuk ustaz ilham actually. Em, mesti korang pelik kan, apa tu khat kufi? :P Okay, ramai yang tanya, aku belajar kat mana? HUHU, aku belajar kat shah alam. Bukan Uitm,  Bukan Mais, Bukan UTM, Bukan semua lah. Tapi Kompleks Taman Balai Seni Islam. Kalau korang tahu, yang tempat ada Pameran Pedang Rasulullah tu lah tempat aku belajar :) Okay, kat situ, ada 1 Kolej yang bernama Restu Kolej. Haha, kat situ lah aku belajo. Em, belajar tentang Khat. Tahu kah apa itu Khat?
Seni Khat melambang abstrak yang menarik di samping jalan untuk berdakwah melalui keseniannya yang memukau sesiapa yang melihat sekalipun golongan non-muslim.
Faham?! Seni Khat ni sangat halus. Bagi orang yang belajar Subjek ni, jangan lah cuba permainkan hati dia, nanti kalau dia dah menyampah, 1000 kali menyampah dari apa yang kau tak suka :) Hehe, Okay. Khat ni memang best. Tapi kalau macam aku, aku ni jenis cepat bosan dengan 1 benda. So, aku akan buat dalam 1 atau 2 jam, lepas tu berhenti. Kalau Khat yang selalu aku buat untuk 1 hingga 2 jam tu, adalah Khat Nasakh, kalau yang Khat Kufi tu, aku akan buat dalam 30 minit, haha, sebab apa? Sebab ia ada kena-mengena dengan Nombor! Aku cepat sakit kepala bila tengok nombor. Hehe, ouh. Mesti korang pening asyik dengar aku membebelkan apa tu Khat Kufi? Okey, ni aku kasi korang tengok gambar Khat Kufi macam mana :) Sat eh.




Hehehe, nampok senangkan? Bila nak buat tu, pening kepala sebab nak kena ukur-ukur, adehh. Gue sampai dah beli 3 botol minyak cap kapak, untuk kapak kepala hotak, hahaha. Itu lah assignments yang perlu disiapkan segera sebelum bulan 10 :) Termasuk khat Nasakh. Yang ditulis menggunakan Khandam. Kayu atau orang kata 'Batang Resam', di celup dengan Dakwat cina :) Em, contoh Khat Nasakh.

yang kayu2 tu lah khandam :)

hehe, ni abang soleh yang tengah semangat buat Khat Nasakh :P
Okay, sekarang dah fahamkan? Diploma Seni Kaligrafi ni ada 7 semester. Dan bila korang dah habis belajar, korang boleh bukak bisnes sendiri. Sebab student kat kolej ni tak ramai, sebab tu lagi senang nak focus, Kui kui kui. Ogeh-ogeh. nampok nye, takat situ jah kot ku membebel, nanti aku post cerita lain lagi, okeh? Kbai~

5 comments:

  1. Saya minat kufi ni, mane boleh belajar ye..?

    ReplyDelete
  2. yang bawah tu bukan nasakh..tu diwani la cik kak..

    ReplyDelete
  3. memang la. Yang bawah, (pasu) dgn seorang penulis khat tu, itu khat diwani jali~ yg atas kertas tu, khat kufi, hohoho :)

    ReplyDelete
  4. saya nak upah cik buat khat khufi utk saya boleh?

    ReplyDelete
  5. this is my email. mzackyahaya@gmail
    com
    do reply

    ReplyDelete